Leegstand als kans, lokale voedselteelt, werken met beschikbare middelen en mensen, permacultuur

Leegstand als kans, lokale voedselteelt, werken met beschikbare middelen en mensen, permacultuur

donderdag 9 april 2015

De zon schijnt voor iedereen.


Deze week gaat de zon echt schijnen. De zonaanbidders blij, eigenaren van zonnepanelen blij, wij blij, iedereen blij. Heerlijk! De No Budget Kas komt tot leven. Echter zonder een groot aantal vrijwilligers zou de No Budget Kas waarschijnlijk niet bestaan. Ik wil dan ook een aantal mensen in het zonnetje zetten. Zo leert u ook eens wie er nu druk bezig zijn om plezierige plek te creëren. Er lopen zoveel leuke en lieve mensen rond, maar uiteraard kunnen we niet iedereen vermelden. Mijn keuze deze keer zijn Anne, Paul H., Paul B., en Rinus.
Al vanaf het begin dat ik hier zelf ook bezig ben met mijn bijen en moestuin, valt me op dat Anne echt de spil binnen de No Budget Kas is. Na de dood van Hans heeft zij op geweldige wijze het initiatief over genomen. Ondanks haar drukke leven privé en moederschap, geeft ze op een fantastische manier leiding aan de kas. Geen klus is haar teveel. Of het nu een afspraak is met de gemeente (en dat zijn er heel veel), een rondleiding door de kas betreft of het scheppen van compost is. Ze is er altijd bij. Anne is miss Positivo en vriendelijk voor iedereen. Bij Anne kan je altijd je ei kwijt, en ze staat altijd voor iedereen klaar. Echt een mensen mens. Op haar kan je bouwen. Anne staat rechts op de foto, samen met Wendy.
 
Bij Paul H. voel ik een soort van herkenning. Zijn levensvisie komt heel dicht bij mijn eigen ideeën en hij is toch wel de persoon die denk ik zonder dat hij het beseft, mij veel inspiratie geeft. Altijd bereid zijn naaste te helpen. Hij houdt van een discussie, een mening wordt geuit, en altijd dat respect voor een ander. Nooit hoor of zie ik hem, uit eigen beleving, over die grens gaan. Ik ben zelf een beetje drammer, met bijbehorend temperament. Ik probeer een voorbeeld aan Paul te nemen als het gaat om de wederzijde waardering en ruimte die je openlaat om een ieder zichzelf te laten manifesteren zoals het hem betaamt. Paul is lekker actief en geeft heel veel. Paul staat rechts op de foto.

Paul B. is de man van Anne. Ik noem hem wel eens gekscherend Willem-Alexander. Hij is namelijk vooral van het watermanagement. Onze kas is niet voorzien van enig vorm van water. Alles dient met de hand te gebeuren. Of er nu een waterpunt aangelegd moet worden of de goten moeten schoon gemaakt worden. Paul ontfermt zich erover en doet het met liefde. Zodra hij wat doet wordt er zeker geen half werk afgeleverd. Zijn goede intenties zijn zichtbaar en ik geloof dat hij veel te geven heeft. Ik verwonder me vooral over de rust die hij uitstraalt. Paul staat rechts op de foto, samen met Jolanda.
 
Rinus is de nestor binnen de groep. En als (mede) Hagenees vind ik het mooi zoals hij zich lekker uit, zoals ik ook graag doe. De mate zoals hij klaarstaat voor de No Budget Kas, door bijvoorbeeld kapotte spullen te repareren, een toilet uit niets te realiseren of gewoon een gezellig praatje met je maakt, geeft mij echt het idee, dat hij aan onze zijde staat en meedenkt. Rinus straalt in mijn ogen een bepaalde eerlijkheid uit. Een soort vaderfiguur die door zijn instelling en mentaliteit verbindt. Een fijne vent en te gek dat hij erbij is. Daarnaast is Rinus lekker actief met zijn moestuin en die ziet er absoluut piccobello uit.
 
Mocht je nu enthousiast zijn geworden en de mensen eens willen ontmoeten en deel worden van de No Budget Kas, schroom dan niet en kom langs. Een like op facebook of een reactie onze blog vinden we ook erg leuk.
Als afsluiter nog een liedje van Johnny Jordaan.
Johnny Jordan- de zon schijnt voor iedereen
M'n vader was porder, ik zie hem nog gaan
Wanneer hij des morgens moest porren
Al was het geen vetpot, dat pordersbestaan
Toch deed-ie 't zonder te morren
Want ondanks zijn armoe leefde-ie blij
En dikwijls dan zei-ie tot mij

De een is gesjochten, de ander weer rijk
We zijn op de wereld niet allen gelijk
De een wordt geboren in een villa of slot
De ander roept 'mamma' in een vochtige krot
Maar iets blijft 't zelfde, of je arm bent of rijk
Dat is voor ons allen gelijk
Want kijk naar de hemel, dan zie je 't meteen
De zon schijnt voor iedereen

Ik denk aan die jaren nog dikwijls terug
't Lijkt me zo kort nog geleden
Geen porder bestaat meer, de tijd gaat zo vlug
Verleden wordt nimmer meer heden
Zie ik de Zeedijk, hoor ik vader z'n stem
Dan klinkt er de woorden van hem

De een is gesjochten, de ander weer rijk
We zijn op de wereld niet allen gelijk
De een wordt geboren in een villa of slot
De ander roept 'mamma' in een vochtige krot
Maar iets blijft 't zelfde, of je arm bent of rijk
Dat is voor ons allen gelijk
Want kijk naar de hemel, dan zie je 't meteen
De zon schijnt voor iedereen


(c) Johnny Jordaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten